jeudi 29 septembre 2011

Ayam Masak Asam Pedas

salam uolss!!;)


ni first time buat blog masak² ni. ekceli aku ndala pandai masak pun, tapi aku create this blog supaya aku lagi rajin mau masak and try lagi banyak new recipes. En plus, bolehla aku kongsi ngan kamu² suma recipe kan! untuk friends aku di fb, kamu mesti bosan or tensen tengok aku asyik post gambar makanan ja kan? :D well lepas ni aku xakan buat lagi.sebab SUUMAAAA aku post sini! apa² pun, kalo kamu mau try recipe yang aku kasi ni boleh ja, tapi kalo nda sedap aku nda tanggung aa, sebab aku masak ni pun men campak² ja (cewah bajet macam terrer ja kan campak² ni kan hahha :p ) okla, selamat membaca, selamat men'jamu' mata and kepada siapa² yang mau try tu selamat mencubalah ya! ;)

okla untuk post first ni aku mau kongsi ngan korang resepi ayam masak asam pedas aku ;)


Bahan² A:
2 potong ayam
pes tomato or air asam jawa (tapi kalo warna dia lawa pakaila pes tomato :D )
sedikit belacan
serai 
daun kesum
sayur ( lobak , cendawan etc)
garam/gula/penambah rasa

Bahan² B:
5 keping lada kering (ikut suka kalo mau pedas tambahlah lagi)
bawang putih or bawang besar
sikit air

Cara²:
blend bahan² B, lepastu tumis sampai pecah minyak.masukkan belacan and pes tomato, kacau lagi. lepastu masukkan ayam, serai, daun kesum and sayur.biarkan ayam masak dengan api sederhana.last² skali masukkan garamka, gulaka, penambah rasaka, ikut suka anda² lah yee.ok siap sdaa!!! :D


ouh ya aku nda reti lagi mau present masakan aku lawa², tengokla minyak dia pun berterabur kat tepi² tu sebab aku malas mau lap (lapar bha, mana boleh pikir sda hehe).lepastu gambar pun men hentam jakkan, ndala pandai mau ambil gambar. soo hentam² jakla kan, asalkan bahagia :D 


nantilah kalo aku rajin mau buat projek masak aku post lagi.tc! ;)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire