vendredi 30 septembre 2011

Mee Jawa Sarawak ;)

salam.

harini aku bosan sebab malamni teda apa² acara (pegi kuar g makan² ka, tengok cinemaka, men bolingka),nampaknya budak² Rennes memang mau duduk diam² di rumah ja kut.uhukkk. jadi pa lagi, jom kita masak! so menu aku harini : Mee jawa sarawak!!!;)  aku first kenal ngan dish ni pun time di Miri, sebab time aku sekolah menengah sebulan sekali time balik bermalam tu mesti aku kena pigi Miri untuk review braces aku. dekat sebelah klinik tu ada restoran, and tiap kali pigi mesti aku akan makan mee jawa sebab SIYESS sedap!!! ekceli lama sda mau buat dish ni, tapi aritu try cari teda, yang ada pun resepi mee jawa semenanjung punya. and kemarin cari punya cari jumpa!!!! ni first try aku buat and hasilnya tara!!!!


cara buat:
1) rebus daging or tulang ikut suka kamu, tapi kalo macam aku ni terpaksala guna daging sebab tedanya tulang kan dibuat sup neh hehe.
2) dekat kuali len, tumis bawang and campurla rempah apa², then masukkan sesudu kari(campurla air sikit). bila sda pecah minyak campurkan sesudu gula untuk kasi gelapkan warna kari tuh, masak sampai sebati dengan api perlahan.
3) masukkan air rebusan+daging tadi dalam tumisan tadi, and campur. kalo mau kasi pekat tambahla tepung jagung.
4) tambahkan garam/gula/penambah rasa. siap!^^

aku teda apa² untuk dihias jadi dia maybe nampak dull sket.hehe lepasni kalo aku malas masak bolehla try buat sebabnya simple and sedap! and ouh ya ekceli warna kuah dia shud be lagi gelap,maybe sebab aku pakai air rebusan daging ja so kuah dia nampak macam warna kari. so ada tambah kicap sikit supaya warna dia gelap hehe.till then! ;)



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire